Begin dit jaar hebben we enkele issues met betrekking tot de herinrichting van de Reewal bij de gemeente aangekaart. Naar aanleiding daarvan heeft op 1 februari met een brede afvaardiging van Reewal-bewoners, ondernemers, dorpsteamleden en met wegbeheerders en de projectleider van de gemeente, een uitgebreide schouw plaatsgevonden waarbij deze punten zijn bekeken en toegelicht. We hebben onlangs van de gemeente een update ten aanzien van deze punten gekregen:
- Huidige hoogtes rijbaan bekijken i.v.m. afwatering
De gemeente moet nog een revisie van de aannemer ontvangen om de hoogtes te kunnen controleren.
- Brandkraan en beschermbeugel ontbreken nabij Vergeer
Volgens de gegevens van de gemeente is de beschermbeugel in 2015 verwijderd; we zullen bij Oasen nagaan of dit een actie vanuit hun bedrijf is geweest en of op de locatie überhaupt nog een brandkraan aanwezig is.
- Visueel plateau t.h.v. de entree van Vergeer (hiermee vervalt de visuele drempel)
Een visueel plateau suggereert een mogelijk gelijkwaardig kruispunt, wat de bedrijfsentree van Vergeer niet is. Om verwarring te voorkomen (het plateau t.h.v. Reesveld is bijvoorbeeld wel een gelijkwaardig kruispunt), kan de gemeente geen visueel plateau aanbrengen t.h.v. de entree van Vergeer. De visuele drempel kan daarentegen wel vergroot worden.
- Visuele drempel t.h.v. Reewal 22a vergroten
Net als de visuele drempel t.h.v. de entree van Vergeer kan ook deze drempel worden vergroot.
- De fietssuggestie stroken door laten lopen in de versmallingen
Wanneer de fietssuggestie stroken door zouden lopen in de versmallingen blijft er nog 60 centimeter zwarte rijbaan over. Deze afstand is te smal om een nuttige zwarte rijbaan weer te geven. Tevens is het verkeerstechnisch niet mogelijk om de markeringen door te laten lopen in de versmallingen. De versmallingen zullen daarom geheel in het rood worden uitgevoerd.
- De fietssuggestie stroken schuin inleiden naar de versmallingen
De rode fietssuggestie stroken zullen schuin worden ingeleid naar de versmallingen.
- Aanbrengen borden t.b.v. de versmallingen
Er zullen nog borden (RVV model J17) worden geplaatst t.h.v. de versmallingen.
- Aanbrengen KOM borden (en oude borden verwijderen)
Inmiddels zijn door aannemer POL de nieuwe KOM borden geplaatst en de oude KOM borden verwijderd.
- Aanbrengen extra beschoeiing nabij smalle bermen
Vanuit het weg- en bermbeheer is het niet benodigd de smalle bermen te verstevigen met een beschoeiing. Vanuit verkeersveiligheid is de wegbreedte voldoende. Ook zal wanneer de bermen zijn ingezaaid en de rode fietssuggestie coating is aangebracht de bermscheiding duidelijker zichtbaar worden.
- Aanbrengen paaltjes in bermen
De gemeente zal om de circa 10 meter paaltjes gaan aanbrengen.
- Aanbrengen extra verlichting
Ambtelijk gezien is er geen noodzaak om extra verlichting aan te brengen op de Reewal aangezien, zowel binnen als buiten de bebouwde KOM, wordt voldaan aan de Richtlijn Openbare Verlichting 2011 (ROVL 2011), waarmee de gemeente voldoet aan de landelijk vastgestelde basiskwaliteit voor het verlichtingsniveau. Echter zal het projectteam uw verzoek ook bestuurlijk voorleggen en bespreken en wij zullen de uitkomst daarvan aan u terugkoppelen.
- Voorzieningen treffen nabij parkeerstrook huisnummers 25 t/m 31
De gemeente gaat de situatie nabij de parkeerstrook nog nader bekijken en eventueel aanpassen. Er zullen in ieder geval maatregelen worden genomen om te zorgen voor een goede afwatering.
- Afwatering verbeteren parkeerstrook Bloemendaalseweg
De aannemer heeft inmiddels een kolk geplaatst die zorgt voor een goede afwatering.