Voortgang loopduiker voor het wandelpad langs de Dubbele Wiericke

Ook al is de zomervakantie al begonnen, toch zit Prorail intussen niet stil. De voorbereidingen voor het vervangen van de duiker langs de Dubbele Wiericke door een grote loopduiker zijn in volle gang. Tussen 10 en 21 augustus wordt de ruim 100 jaar oude duiker weggehaald en de nieuwe loopduiker geplaatst. Het treinverkeer is niet mogelijk tijdens dit werk. Er zijn nog meer duikers die vervangen worden in deze periode omdat deze ook aan het einde van hun levensduur zijn. Deze duikers worden vervangen door buizen. Er zijn grote rijplaten neergelegd tot bijna aan het spoor. De grond is opgehoogd en er liggen al veel materialen in de buurt. Er staat een grote kraan klaar om het karwei te klaren. Voor de loopduiker komen er eerst twee grote dwarsbalken op de spoordijk te liggen waaraan grote, vierkante segmenten worden gehangen. Deze worden tegen elkaar aan bevestigd zodat er een lange tunnel ontstaat. Hierna kan het treinverkeer weer op gang komen. In de loop van augustus, september en oktober wordt de loopduiker verder afgewerkt.

De wandelvereniging TeVoet had een bijdrage van € 5000,- beloofd om het traject van het wandelpad weer op gang te helpen. Op woensdagavond 10 juli werd deze belofte ingelost. Tijdens de raadsvergadering werd symbolisch een grote cheque ter waarde van dit bedrag plechtig overhandigd aan Wethouder Robin Kersbergen. Effien Huizing van TeVoet gaf aan dat zij het heel fijn vond om juist op deze raadsvergadering deze cheque te overhandigen. Dankzij de steun van vele raadsleden en anderen heeft het besluit om het wandelpad te behouden, resultaat gehad. Zij wilde op deze manier haar dank betuigen aan iedereen die heeft meegeholpen om dit ook voor wandelroutes in het Groene Hart zo belangrijke wandelpad niet verloren te laten gaan. De wethouder was zeer verheugd met de cheque en beloofde deze goed te gaan gebruiken. Hij sprak de hoop uit dat eind oktober het wandelpad heropend kan gaan worden. Nog even geduld….

Comments 1

  1. Ik snap het niet. In de Nieuwsbrug wordt geschreven dat het werkgebied langs het spoor bedoeld is om een tijdelijke verbindingsweg aan te leggen voor de nieuwbouw. En hier wordt geschreven dat het werkmaterieel bedoeld is om duikers te vervangen. Nog los van mijn (negatieve) mening over de oprukkende nieuwbouw die het groene gebied tussen het spoor en de Korte Waarder volledig op dreigt te slokken zou die weg langs het spoor mij welkom zou. Daarmee kan de zeer drukke Korte Waarder misschien iets ontlast worden en wordt het ook iets rustiger om aan te wonen. Zou nieuwbouw niet ook aan het Weijland kunnen? Dan delen we de lusten en de lasten (nietwaar mevrouw Postema van de Nieuwsbrug?).

Geef een reactie